Timebeskrivelser, nivåer og farger

« Tilbake

Aspirasjonskart

Med aspirasjonskartet kan vi som senter hjelpe akkurat deg. Vi er alle unike, men samtidig har vi mye felles. Ta deg 5 minutter, tenk gjennom spørsmålene godt, og få svar og finne din aspirasjon.
Ta testen her

Når vi vet om du er Sport, fun, power, move, shape eller balance kan vi tilrettelegge et treningsprogram for deg, som hjelper deg å holde din motivasjon oppe. Ikke minst, få deg inspirert til et aktivt hverdagsliv på dine premisser.

Timeplanen er merket med aspirasjoner, så du enkelt kan velge de timene som passer best til deg.

Hvem er du? Jeg er Shape og Fun.
Eli Gro Bergby Carlsen, Sal Ansvarlig, Spenst Førde.

Timeplan / online booking

Sal: Nivåer og farger:

Gule timer:

Moderat kondisjon- og styrkeøkt med enkel koreografi. Gule timer passer for folk flest, også for deg som ikke har trent tidligere eller ikke har trent på en stund. 

Grå timer:

CrossFit timer som går i CrossFit Førde sine lokaler med inngang via Spenst.

Hva er CrossFit? Les mer her.

Blå timer:

Passer for deg som har trent noe før eller som ønsker en time med høyere intensitet.

 

Lilla timer

Dans og bevegelse til variert musikk. Timer for barn inneholder kondisjon, styrke, motorikk, koordinasjon, balanse, konsentrasjon og sosial trening. Timene er tilrettelagt for gutter og jenter.

Grønne timer:

Effektiv kondisjonsøkt med trinnkombinasjoner

Hvite timer:

Timer for kropp og sinn. Fokus på balanse, pust, bevegelighet og avspenning



Sykkel: Nivåer og farger:

Gule timer:

Passer for alle, også deg som ikke har trent mye. Varer i 45 mimutter

Blå timer:

Intensitet og treningseffekt er stikkordene. Passer for deg som har trent en stund. En medium time. Varer i 55 min.



Sal: Timebeskrivelser

Step Intervall

Kondisjon- og styrketrening. Timen legges opp med enkle trinnkombinasjoner på step. Styrke med egen kroppsvekt, manualer og vektskiver. SHAPE og MOVE

StramOppPuls

Enkel kondisjonstrening i 25 min og styrke i 25 min. Det meste av kondisjonsdelen foregår uten hopp. Passer for alle. SHAPE og FUN

StramOppPuls2

25 min. kondisjon og 25 min. styrke. Kondisjonsdelen består av trinn både med og uten hopp. Den har noe høyere intensitet enn en Stram Opp Puls. Styrkedelen er lagt opp etter supersett. SHAPE og FUN.

Puls 30/MageRumpe 30

Timen starter med 30 minutter kondisjonstrening, moderat tempo og den kan gjennomføres uten hopp. Styrkedelen har fokus på mage og rumpe. Timen passer alle nivå. SHAPE og FUN 

Senior

Time for alle over 50 år. Fokus på kondisjon, balanse og styrke. Timen tilrettelegges for alle. FUN og BALANCE

Basistrening 13-15 år

Basistrening for ungdom mellom 13-15 år. Timen ledes av fysioterapeut og legges opp slik at alle får utbytte av timen; styrke, kondisjon og bevegelighetstrening. FUN 

Slynge 45

Gruppetrening der vi benytter slynger i sal. Timen passer for alle og blir lagt opp også til nybegynnere. Timen har fokus på kjernemuskulatur. SHAPE 

Slynge 30

Gruppetime der vi trener i slynger. Timen har fokus på stabiliseringsøvelser, spesielt mage og rygg. Den varer i 30 minutter og er fin å kombinere med Foamroller. SHAPE

Foamroller

Egenmassasje til hele kroppen ved bruk av skumrulle. Timen varer i 45 minutter og passer for alle. Den er fin å kombinere med slynge 30. SHAPE

WOD Level 1

Workout of the day/dagens treningsøkt for alle med CF medlemskap. Etter prøvetimen er det level 1 en kan melde seg på, frem til en får instruks om at en kan gå videre til level 2 timer. Øktene skaleres av våre instruktører etter nivå, og inneholder både oppvarming, hoveddel og nedtrapping med uttøying. 

For å booke plass på timer må du ha Spenst Pluss medlemskap inkl CrossFit. Dette kan oppgraderes i resepsjonen på Spenst, eller ved telefon 577 20 121.

Hva er CrossFit?

”Konstant varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet” – det er CrossFit med én setning. Men for folk som ikke kjenner til CrossFit sier kanskje ikke den setningen så mye. CrossFit er ikke et spesialisert fitness program, men et forsøk på å optimalisere alle de fysiske egenskapene hos et menneske. CrossFit-ere er spesialister på ikke å spesialisere.

Ved å kombinere kondisjon, turn øvelser og olympiske løft, utformes ulike programmer, hvor det er konstant variasjon. Man jobber maksimalt i løpet av en bestemt tidsperiode, utfører et gitt arbeid (reps, sett og runder) eller jobber en gitt tid med mål om å utføre mest mulig arbeid. Man konkurrer med deg selv, mot klokken, eller andre.

I motsetning til mange andre treningsformer, hvor isolerte øvelser er en stor del av treningen er CrossFit en rak motsetning. Alle øvelser er fullkroppsbevegelser med fullt bevegelsesutslag og uten bruk av maskiner. ”Don’t use a machine, become one” er et uttrykk innenfor CrossFit. Eksempel på CrossFit øvelser er: sykle, løpe, svømme og ro som kondisjon. Frivendinger, støt, rykk, makrløft og press for styrke og eksplosivitet. Hopp, pull-ups, dips, håndstående armhevninger, muscle-ups og armhevning for kroppsbeherskelse og relativ styrke.

Prøvetime CrossFit

Gratis prøvetime på Crossfit Førde. På denne timen har du mulighet til å få en smakebit på hva Crossfit er, og hvordan en slik time kan være bygd opp. Øktene inneholder kort informasjon, oppvarming, en treningsøkt på 15-20 minutter og en nedtrappingsdel med uttøying. Timen har 12 plasser.

Girls With Guns

En CrossFit time for alle med CF medlemskap, slik som level 1. Her legger vi opp til såkalte ″benchmark″-økter som er kjent i CrossFit-miljøet, som ″The Girls″ og ″Hero-wod´s″. Tunge og intensive, men tilpassede økter for de som ønsker en herlig start på helga! Inneholder oppvarming, teknikkgjennongang, økt og uttøying. Både for damer og menn. 

CFF Rowing Club

En Crossfit time for alle med CF medlemskap, slik som level 1. Her legger vi opp til ulike intervall eller langkjøringsøkter på romaskin. Det kan komme innslag av stabilitetsøvelser i løpet av økten, men mesteparten av tiden foregår på romaskinen. Inneholder både oppvarming, hoveddel og uttøying. 

CFF Swimming Club

En Crossfit time som foregår i bassenget på Sunnfjord Spa, og som er for alle med CF medlemskap. Økten vil inneholde teknikk trening og en hoveddel med svømming og ulike øvelser innen crossfit som airsquats, push ups og burpees. 

Mobilety & Goats

En Crossfit time for alle med CF medlemskap, slik som level 1. Dette er en ren restitusjonstime med bevegelighetstrening, egenmassasje og generelt arbeid med problemområder. Et eksempel kan være å jobbe med ankelmobilitet for bedre dybde i knebøy, eller massere muskelknuter/triggerpunkter i skulder regionen for å forebygge, men også bli kvitt skuldersmerter.

WOD Level 2

Workout of the day/dagens treningsøkt for de som er blitt godkjend for level 2 timer. Dette er en tyngre og mer teknisk krevende time enn WOD level 1. Øktene inneholder både oppvarming, hoveddel og nedtrapping med uttøying. 

WOD Competition

Workout of the day/dagens treningsøkt for de som ønsker å konkurrere i Crossfit. For å kunne gå på disse timene må en først få godkjenning av Synne Ripe. Øktene har et høyere nivå både når det kommer til struktur, progresjon, teknikk og intensitet. Det vil også være færre plasser på timen, for at den enkelte skal kunne få en tettere oppfølging.

Booty 30

Timen er bygd opp etter intervallprinsipp og har fokus på setemuskulatur og core. Vi bruker basisball som hjelpemiddel. MOVE og SPORT

Puls 30

Kondisjonstime for deg som vil ha en kortere treningsøkt med høy puls.MOVE og SPORT

Styrke

Styrketrening hvor all trening foregår med stang og vektskiver. Det er en forutsetning med teknikkerfaring. POWER og SHAPE

StepStyrke

Kondisjon- og styrketrening på stepkasser, enkle trinn, moderat til høy intensitet. Anhver sang kondisjon på step og styrke med stenger. POWER og FUN

Slynge 45

Gruppetime der vi trener i slynger. Dette er en time med helhetlig stabilitetstrening gjennom ulike øvelser i slyngen. Timen er noe mer intensiv enn gul slynge 45. SHAPE og POWER

Bungee

Bungee er en enkel, funksjonelle og morsom treningsform med bruk av strikk. Det er en komplett treningsøkt som inkluderer utholdenhet, spenst og styrke. Treningen er eksentrisk; holde igjen/bremse, noe som er skadeforebyggende og effektivt. Timen er lagt opp etter intervallprinsipp. FUN og SPORT

Power Kick

En Kampsport inspirert time hvor vi bruker teknikker fra boksing og andre typer kampsport. Vi benytter puter, skjold og hansker og jobber med ulike slag- og sparkkombinasjoner. En time som garantert vil gi deg et KICK. POWER

Yoga Kids 6-8 år

Yoga Kids er en time som fremmer trygghet, balanse, glede og kreativitet. Fordeler ved Yoga Kids er at man blir sterk, smidig, får bedre kroppsholdning og stimulerer fantasi, UTEN fokus på prestasjon. Timen varer i 45 minutter, passer for alle og tilbys som kurs a 10 timer for 599,-. Påmelding i resepsjonen høst/vår. FUN og BALANCE

Kids 4-6 år

Fokus på lek og mestring. Her kan barnet trene kondisjon, koordinasjon, balanse og konsentrasjon. Ikke minst er det også sosialt med andre barn. Timen tilbys som kurs, 10 timer for 599,-. Påmelding i resepsjonen hver høst og vår. FUN

YogaKids 9-12 år

YogaKids er en time som fremmer trygghet, balanse, glede og kreativitet. Fordeler ved YogaKids er at man blir sterk, smidig, får bedre kroppsholdning, øker konsentrasjonen, stimulerer fantasi UTEN fokus på prestasjon. Timen varer i 45 min. og passer for alle, tilbys som kurs; 10 timer for 599,-. Påmelding i resepsjonen høst og vår. FUN og BALANCE

Zumba-Toning

En energisk, morsom og effektiv treningsform hvor hele kroppen blir brukt. Timen består av ulike dansestiler til latinoinspirert musikk, der trinnene er enkle å lære. Du bruker masse energi samtidig som du har det gøy! Det blir høy svettefaktor og mye latter. I deler av timen brukes lette håndvekter for "toning" av armer og skuldre. SHAPE og FUN

Yoga

Yoga er trening for kropp og sinn, med positiv effekt på bevegelighet, styrke, pust, konsentrasjon og kroppsbevissthet. Du trenger ikke være spesielt myk eller sprek for å delta; alle kan ha glede av yoga. Yoga handler om å komme i kontakt med seg selv, kroppen, pusten og din naturlige indre ro. Yoga er ikke konkurranse. BALANCE og MOVE

Yoga Basic

Dette er en rolig flowtime (vinjasa) for deg som er ny til yoga og som er nysgjerrig på hva yoga innebærer og hvordan du trygt kan starte din egen yogapraksis. Det anbefales å komme tilbake til denne klassen så ofte som mulig, også etter at du har praktisert yoga en stund, back to basic. Det vil aldri være mer enn 15 stk på hver time, dette for at du som kunde skal få god veiledning/assistering underveis. BALANCE og MOVE

Yoga i oppvarma rom

Vi praktiserer yoga i rom med temperatur fra 28-32 grader. Timene er lagt opp med flyt, fokus på blant annet styrke og balanse og vi avslutter alltid med avspenning. Ta med håndkle til å dekke yogamatten din, og rikelig med drikke. Det anbefales å bli i rommet hele timen. Trenger du en pause, vennligst legg deg ned på matten i en avslappet stilling. Yoga i oppvarmet rom har aldersgrense 18 år. Om personer frå 15-18 år ønsker å delta, blir det bedt om tillatelse fra foreldre/foresatte. BALANCE og MOVE

Basistrening 13-15 år

Basistrening for ungdom mellom 13-15 år. Timen ledes av fysioterapaut og tilpasses alle nivå. Timen består av styrke, kondisjon og bevegelighetstrening. FUN

Yin Yoga 75

I Yin Yoga beveger vi oss rolig og med bevissthet til vår grense på ca 80 %. Vi blir i de ulike stillingene i 3-5 minutter, slik jobber vi direkte med blant annet bindevev, øker smidighet og bevegelighet. Timen passer for deg som ønsker å jobbe skånsomt og terapeutisk med kroppen, redusere spenninger og stress. De fleste øvelser er gjort liggende eller sittende. Støtte brukes om nødvendig. BALANCE og MOVE

Yoga Flow 75

Yoga er trening for kropp og sinn, med positiv effekt på bevegelighet, styrke, pust, konsentrasjon og kroppsbevissthet. Yoga flow varer i 75 minutter der du får 15 minutter avspenning til slutt i timen. Deler av timen er bygd opp etter pust og flyt fra stilling til stilling. Timen kan tilpasses alle, men det kan være lurt å ha gått på yoga basic noen ganger først om du er helt ny til yoga. BALANCE og MOVE



Sykkel: Timebeskrivelser

Seniorspinn

En time på 45 min som er rolig oppbygget og tilpasset deg som er senior – men åpen for alle uansett alder. Instruktøren legger vekt på innlæring av teknikk for deg som ikke har syklet så mye før. SHAPE og MOVE

Gla`Spinn 45

En sykkeløkt for alle, med progredierende intensitet over 2 topper. Glad, energisk musikk, og en kicstart på uka! Gratis frokost etter timen. SHAPE og MOVE

MorgenSpinn 45

En spinntime for alle, og en god start på dagen. Moderat intensitet i 45 min. SHAPE og MOVE

Watt(test)

Framover vil vi gå over til mer bruk av watt under våre spinningtimer. Grunnen til dette er at puls/hjertefrekvens gir tilbakemelding på hvor hardt kroppen din opplever treningen, mens watt forteller deg hvor godt du presterer. Watt-trening er derfor svaret om du ønsker å se treningsforbedringene dine. Du kan enkelt se at du produserer mer watt på samme puls.

Trening med watt gir deg bedre intensitetskontroll, lar deg se fremgang, kan synliggjøre dine styrker og forbedringspotensiale og gjøre treningen mer konkret og motiverende. 

4x4 Spinn Intervall 45

4 intervaller på 4 minutter, med 3 min aktiv pause mellom hvert intervall. En effektiv time der du skal ligge med høy puls (85-93%) i arbeidsperiodene. SHAPE og FUN

Spinnvill 50

En sykkeltime der en har mulighet for å ta seg godt ut og få ei bra treningsøkt. Varighet 50 min. SHAPE og POWER


 
Stikk innom, vi hjelper deg i gang!

Spenst Førde
Hafstadvegen 36
6800 Førde
Tlf. 57 72 01 21
E-post post@spenstforde.no

Levert av Spectra AS - Powered by Webon