Timebeskrivelser

Velg en timeplan:

ikon sal

» Gå til timeplan og online booking


ikon sykkel

» Gå til timeplan og online booking



Sal: Nivåer og farger:

Rosa timer

Rosa time står for KRAFT. Det er viktig å trene opp styrken i kroppen for å få god helse. Du kan raskt oppnå gode resultater ved å velge en av gruppeaktivitetene i denne kategorien. Du tilpasser enkelt bevegelsene etter ditt nivå. 

Gule timer:

Gul time står for GLEDE. Timene i denne kategorien gjennomsyrer glede, både i form av musikk og øvelser. Instruktøren har rolle som inspiratør og skal guide deg gjennom en morsom treningsøkt. 

Oransje timer

Oransje time står for ENERGI - puls og kondisjon. Hjertet er kroppens motor, og denne muskelen må trenes. Det er viktig å trene kondisjon regelmessig for at kroppen skal ha det bra. Gruppetreningsaktiviteten i denne kategorien inkluderer kondisjonstrening i intervallform, der treningen kombineres med restitusjon. Svett, deilig og morsom. SPINNING

Grå timer:

CrossFit timer som går i CrossFit Førde sine lokaler med inngang via Spenst.

Hva er CrossFit? Les mer her.

Blå timer:

Blå time står for HARMONI - kropp og sjel. I denne kategorien utføres gruppetreningsaktivitetene uten fokus på tempo og takt. Det er viktig å ha bevegelighet, balanse og kjenne sin egen kropp for at du skal få valuta for resten av treningen. 

Lilla timer

Lilla time står for START og STOPP. Du arbeider i eget tempo i forskjellige tidsintervaller. Klokken bestemmer, og musikken er ikke så framtredende at den styrer aktiviteten. Intervalløktene er både korte og lange. 

Grønne timer:

Grønn time står for våre esklusive Ro-og Løpetimer. Timene passer alle uansett treningserfaring fra før. Her kan en tilpasse nivå alt etter om en er ny eller erfaren. Tilgang til røde timer er inkludert i medlemskapene Spenst Komplett og Spenst Pluss. På alle røde timer benyttest det beste utstyret for å gi deg som medlem de mest effektive og motiverende treningsøktene. Du kan enkelt oppgradere medlemskapet ditt ved å kontakte oss i resepsjonen eller ringe oss på tlf 57720121



Sal: Timebeskrivelser

Styrke 50

Styrketrening for hele kroppen bygd opp med funksjonelle øvelser for store og små muskelgrupper. Vi bruker vektstang og skiver, men også egen kroppsvekt. Dette er en time som virkelig gjør deg sterk og utholden. 

Slynge 45

Gruppetime der vi trener kjernemuskulatur i slynger.  Timen tar kun 12 deltakere og det vi si at du får god veiledning. Her kan du virkelig få en effektiv økt som utfordrer både balansen og styrken. 

Styrke med stang 25

Med en vektstang kan du trene de største musklene i kroppen. Du arbeider i ditt eget tempo og du velger selv hvor tung vektstang du vil bruke. Tidseffektiv trening av hele kroppen. 

Mage Rygg 25

En sterk holdning er alfa og omega for at kroppen skal ha det bra i hverdagen. FortGjort MageRygg styrker kroppens midtparti ved hjelp av øvelser for mage og rygg. Du velger selv om du vil gjennomføre lettere eller tyngre øvelser ut i fra dagsform og nivå. Alle øvelser gjøres sittende eller liggende på en matte. 

Funksjonell Trening 25

Fort Gjort Funksjonell Trening bygger opp funksjonell styrke, bevegelighet og balanse i kroppen som du kan bruke i hverdagen. 

Slynge 25

Timen har fokus på kjernemuskulatur og vi benytter slyner i sal 2. Det er kun 12 deltakere på timen og det gjør at du får god veiledning  av instruktør underveis.

Styrke 25

Enkel trening for de store muskelgruppene. Du bruker din egen kropp som det viktigste verktøyet. Av og til brukes et gummibånd og en stepkasse. Etter Fort Gjort Styrke føler du deg fantastisk sterk i hele kroppen. 

Styrke og Balanse 45

Timen har element fra TaiChi, Yoga og Pilates. Øvelsene gjennomføres rolig på matte. Timen har fokus på øvelser som gir bedre balanse og styrke, spesielt for mage og rygg. Du trenger ikke sko til denne timen.

Senior 55

Kondisjonstrening og enkle strykeøvelser, der vi bruker egen kroppsvekt eller strikk som motstand. Passer for deg som er 55+, er nybegynner eller ønsker å komme i gang med trening etter skade/sykdom. En fysioterapeut er instruktør på timen. 

Step Mix 25

Her får du enkel kondisjonstrening på stepkasse. Små danselignende innslag er prikken over i-en i Fort Gjort StepMix, som gjør kondisjonstrening til noe helt unikt. 

Step Styrke 25

Fort Gjort StepStyrke er effektiv intervalltrening av hele kroppen. Enkle trinn på stepkasse kombineres med strykeøvelser, med fokus på bein og sete. Her får du mye trening på kort tid. 

Høy Puls 25

Fort Gjort HøyPuls er inspirert av tradisjonell trening. Du kan forvente deg musikk som gir energi. Timen er kreativ og morsom, og du forbedrer eller vedlikeholder kondisjonen. 

Danse Mix 25

Her slipper du å velge. I Fort Gjort DanseMix får du det beste av alt. Beveg deg og slipp deg løs til nye og gamle favorittlåter. Musikkens karakter setter preg på dansebevegelsene. 

Danse Afro 25

Her får du nyte store og deilige bevegelser, inspirert av afrikansk dans. Afrikanskje rytmer og en enorm bevegelsesglede symboliserer timen. Dette er treningsglede på høyt nivå. 

Dansefeber 25

Dette er frittstående danseprogram med et fast tema. Du får mulighet til å leve ut og nyte danseglede på sitt aller beste. Hvorfor ikke bruke dansefeber som et ekstra krydder i treningsrutinen din?

Zumba 25

En energisk og morsom treningsform hvor hele kroppen blir brukt. Timen består av ulike dansestiler til latinoinspirert musikk, trinnene er enkle å lære. Du får masse engergi og latter/smil sitter løst i disse timene. 

Basseng 45

Timen holdes i bassenget på Sunnfjord Hotell (oppmøte ved Sunnfjord Spa). Øvelser i vann som gir bedre kondisjon, bevegelighet, styrke og koordinasjon. Varmt vann virkere positivt på stiv og sår muskulatur og stive ledd. Samtidig gir vann god vektavlastning for deg som har svake eller smertefulle knær/hofter/rygg/bekken. Timen passer for alle, særlig deg som trenger opptrening etter skade/sykdom. En fysioterapeut er  instruktør på timen. 

Aerobic 25

Timen gir god kondisjon og litt utfordring til koordinasjonen. Musikken er fengende og avsluttes med en "finale". Alle kan henge med på denne morsomme timen. 

Barseltrening 45

Hvis du er hjemme i permisjon med din lille mellom 0 og 1 år, er det en gylden anledning til å delta på barseltrening. Her vil mor få hjelp til å komme i gang med trygg trening etter fødsel, og far som vil vedlikeholde sin fysiske form. Samtidig vil babyene få en kjekk lekestund sammen med mamma/pappa og andre babyer. På denne timen blir babyene løftet og brukt som motstand i ulike øvelser. Ellers blir andre hjelemidler som pilatesball, strikk og slynge brukt. En fysioterapeut er instruktør på timen. 

Kom i gang 45

For deg som ønsker å trene etter enkel koreografi til musikk, samt gjøre styrkeøvelser med strikk eller egen kroppsvekt som motstand. Timen passer for nybegynnere, senior eller hvis du trenger å komme gradvis i gang etter skade/sykdom. En fysioterapeut er instruktør på timen. 

WOD Level 1

Workout of the day/dagens treningsøkt for alle med CF medlemskap. Etter prøvetimen er det level 1 en kan melde seg på, frem til en får instruks om at en kan gå videre til level 2 timer. Øktene skaleres av våre instruktører etter nivå, og inneholder både oppvarming, hoveddel og nedtrapping med uttøying. 

For å booke plass på timer må du ha Spenst Pluss medlemskap inkl CrossFit. Dette kan oppgraderes i resepsjonen på Spenst, eller ved telefon 577 20 121.

Hva er CrossFit?

”Konstant varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet” – det er CrossFit med én setning. Men for folk som ikke kjenner til CrossFit sier kanskje ikke den setningen så mye. CrossFit er ikke et spesialisert fitness program, men et forsøk på å optimalisere alle de fysiske egenskapene hos et menneske. CrossFit-ere er spesialister på ikke å spesialisere.

Ved å kombinere kondisjon, turn øvelser og olympiske løft, utformes ulike programmer, hvor det er konstant variasjon. Man jobber maksimalt i løpet av en bestemt tidsperiode, utfører et gitt arbeid (reps, sett og runder) eller jobber en gitt tid med mål om å utføre mest mulig arbeid. Man konkurrer med deg selv, mot klokken, eller andre.

I motsetning til mange andre treningsformer, hvor isolerte øvelser er en stor del av treningen er CrossFit en rak motsetning. Alle øvelser er fullkroppsbevegelser med fullt bevegelsesutslag og uten bruk av maskiner. ”Don’t use a machine, become one” er et uttrykk innenfor CrossFit. Eksempel på CrossFit øvelser er: sykle, løpe, svømme og ro som kondisjon. Frivendinger, støt, rykk, makrløft og press for styrke og eksplosivitet. Hopp, pull-ups, dips, håndstående armhevninger, muscle-ups og armhevning for kroppsbeherskelse og relativ styrke.

Prøvetime CrossFit

Gratis prøvetime på Crossfit Førde. På denne timen har du mulighet til å få en smakebit på hva Crossfit er, og hvordan en slik time kan være bygd opp. Øktene inneholder kort informasjon, oppvarming, en treningsøkt på 15-20 minutter og en nedtrappingsdel med uttøying. Timen har 12 plasser.

Mobilety & Goats

En Crossfit time for alle med CF medlemskap, slik som level 1. Dette er en ren restitusjonstime med bevegelighetstrening, egenmassasje og generelt arbeid med problemområder. Et eksempel kan være å jobbe med ankelmobilitet for bedre dybde i knebøy, eller massere muskelknuter/triggerpunkter i skulder regionen for å forebygge, men også bli kvitt skuldersmerter.

WOD Level 2

Workout of the day/dagens treningsøkt for de som er blitt godkjend for level 2 timer. Dette er en tyngre og mer teknisk krevende time enn WOD level 1. Øktene inneholder både oppvarming, hoveddel og nedtrapping med uttøying. 

WOD Competition

Workout of the day/dagens treningsøkt for de som ønsker å konkurrere i Crossfit. For å kunne gå på disse timene må en først få godkjenning av Synne Ripe. Øktene har et høyere nivå både når det kommer til struktur, progresjon, teknikk og intensitet. Det vil også være færre plasser på timen, for at den enkelte skal kunne få en tettere oppfølging.

Yoga Flyt og Yin 75

Yoga er trening for kropp og sinn, med positiv effekt på bevegelighet, styrke, pust, konsentrasjon og kroppsbevissthet. Du trenger ikke være spesielt myk eller sprek for å delta; alle kan ha glede av yoga. Yoga handler om å komme i kontakt med seg selv, kroppen, pusten og din naturlige indre ro. Yoga er ikke konkurranse. Timen bygges opp med flyt og siste del av timen Yin og avspenning. 

Yoga i oppvarma rom

Vi praktiserer yoga i rom med temperatur på 27 grader. Timene er lagt opp med flyt, fokus på blant annet styrke og balanse og vi avslutter alltid med avspenning. Ta med håndkle til å dekke yogamatten din, og rikelig med drikke. Det anbefales å bli i rommet hele timen. Trenger du en pause, vennligst legg deg ned på matten i en avslappet stilling.

Yin Yoga 75

I Yin Yoga beveger vi oss rolig og med bevissthet til vår grense på ca 80 %. Vi blir i de ulike stillingene i 3-5 minutter, slik jobber vi direkte med blant annet bindevev, øker smidighet og bevegelighet. Timen passer for deg som ønsker å jobbe skånsomt og terapeutisk med kroppen, redusere spenninger og stress. De fleste øvelser er gjort liggende eller sittende. Støtte brukes om nødvendig. BALANCE og MOVE

Yoga Flyt 75

Yoga er trening for kropp og sinn, med positiv effekt på bevegelighet, styrke, pust, konsentrasjon og kroppsbevissthet. Yoga Flyt varer i 75 minutter der du får 15 minutter avspenning til slutt i timen. Det vil også være innslag av Yin Yoga i timen. Timen kan tilpasses alle.

Pilates 25

I denne timen er fokuset kroppskontroll, bedre holdning og indre ro. Treningen tar utgangspunkt i kjernen, og du  tilpasser bevegelsene etter ditt eget nivå. Øvelsene i Pilates gir både styrke og bevegelighet, og de hjelper deg med å finne din optimale kroppsholdning. 

Yoga Kraft 25

Enkle, tradisjonelle og lett fysisk krevende yogaøvelser. Øvelsene i FortGjort YogaKraft kan utføres på flere nivåer, både lettere og mer utfordrende, noe som gjør det enkelt å tilpasse ditt nivå. 

Yoga Flyt 25

Timen er basert på enkle, behagelige og lett pulsstimulerende yogabevegelser. Du vil kjenne høyere puls, varme og en befriende følelse som sprer seg i hele kroppen. 

Yoga Rytme 25

Klassen er en kombinasjon av yoga, dans og bevegelse. Flyten i de korte seriene skaper en fantastisk følelse både i kropp og sjel. Slipp løs spenninger, og nyt yogaens ro i kombinasjon med dansens glede. 

Vajra Yoga

En yogatype som har et bevisst forhold til kropp og sinn. Alle stillinger er skånsomme og gjennomtenkt for å opprettholde en frisk ryggrad. Vi starter timen med meditasjon, og går videre til yogastillinger. Vi er bevisst på meditasjonsaspektet også under selve utførelsen i de ulike posisjonene. 

Bevegelighetstrening 25

Mange er stive og har smerter i kroppen fordi de sitter mye stille og har monotone bevegelser. I denne timen varierer vi mellom dynamiske/funksjonelle øvelser, med fokus på naturlige bevegelser i kroppen, og tradisjonell uttøying. Fort Gjort Bevegelighet er din beste venn når du vil forbedre eller vedlikeholde smidigheten din. 

Balanse og Kjerne 25

Timen fokuserer på å forbedre stabiliteten i mage og rygg. Her får du fire positive treningseffekter - stabilitet, balanse, bevegelighet og styrke. Med effektive og morsomme øveler får du en sterkere kjernemuskulatur og bedre kroppskontroll. Du kan arbeide med egen kroppsvekt eller med manualer/gummibånd. Du trener i eget tempo. Det er tiden som bestemmer. 

Pulstrening 25

Timen består av øvelser og bevegelser som forbedrer/vedlikeholder kondisjon og oksygenopptak. Her arbeider du i tidsbestemte intervaller, og du gjør øvelsene i eget tempo basert på ditt nivå. Enkelte intervaller er lengre, og andre er ikke mer enn 20 sekunder. Hver intervall består av enkle og effektive øvelser og du gjentar så mange ganger du rekker på et visst antall sekunder. En treningsform med høy puls og masse energi. 

Multitrening 25

Fort Gjort Multitrening består av konisjon- og styrkeøvelser der du hver gang utfordrer deg selv basert på ditt eget nivå. En serie av enkle og effektive øvelser/bevegelser blir gjentatt så mange ganger du rekker på et visst antall sekunder. Deretter følger en ny serie. En treningsform med høyt endorfin-nivå og stor mestring. 



Sykkel: Timebeskrivelser

Seniorspinn

En time på 45 min som er rolig oppbygget og tilpasset deg som er senior – men åpen for alle uansett alder. Instruktøren legger vekt på innlæring av teknikk for deg som ikke har syklet så mye før. 

Gla`Spinn 45

En sykkeløkt for alle der musikken står sentralt for å fremme glede, her er det lov å synge med. Timen bygges opp med to pulstopper, deilig start på dagen.

Spinnvill 50

En sykkeltime med masse energi. Timen vil variere i oppbygging, men gjerne etter intervallprinsipp. Timen har fått navnet Spinnvill, så her er det lov å dra på, musikken vil også reflektere bra trøkk. 

Spinn Intervall 50
Spinn 25

Alle kan sykle. I Fort Gjort arbeider du basert på ditt eget nivå, og du velger selv hvor mye morstand du vil at sykkelen skal gi. Du sykler til inspirerende musikk sammen med gruppen og en inspiratør, som sørger for å variere treningen. Timen er morsom og effektiv, og den er lagt på planen slik at den kan kombineres med andre timer a 25 minutter.

Fredagspinn 45

Timen er lagt opp etter intervallprinsipp. Du vil få masse energi og beina får gode styrketråkk på denne timen. Passer for alle. 

Lørdagspinn 25-55

 
Stikk innom, vi hjelper deg i gang!

Spenst Førde
Hafstadvegen 36
6800 Førde
Tlf. 57 72 01 21
E-post post@spenstforde.no

Levert av Spectra AS - Powered by Webon Personvern